Main menu
Nincsenek események

Hát ez egy nagyon fogós kérdés, de igazából tök egyszerű a válasz. Ha ott állsz a futó mellett és ott a motor is, akkor hidd el - rá fogsz jönni. De ha futó vásárlása előtt állsz, akkor azért megéri kicsit jobban körbejárni a kérdést.

Futó választás

Persze, ha csak motor szállításra szánod a futót, akkor vegyél olyat, ami speciálisan erre van kialakítva. Ilyenkor a szempont: hány motort fogsz maxumum szállítani? Felférjen a futóra és az autód is vontathassa azt. Normál B-s jogosítvánnyal maximum 750 kg össztömegű futót vontathat az ember (az, hogy az utód mit vontathat, az benne van a forgalmijában - nézd meg!). Az ilyen futókra maximum 3 motort lehet általában felrakni. Egy normál enduró menetkészen 120-130 kg közt szokott lenni (kivéve a biciklik). Ha nagyenduró is szóba jöhet, akkor ott alsó hangon 170 kg-mal számolhatsz. Tehát szöcskéből olyan futó kell, aminek a terhelhetősége (össztömeg-sajtsúly) 390 kg, nagyenduró esetén pedig: 510 kg. Ha erre rátesszük a futó saját súlyát, akkor bizony ez megközelíti a maximálisan vontatható 750 kg-ot. Mivel a túlterhelésért igen borsos bírságokat szoktak kiszabni, nem árt egy kis matematika indulás előtt (főleg úgy, hogy a híradásokban egyre gyakrabban hallunk az úttestbe épített automatikus súlyellenőrökről...). A lekötésre majd visszatérek - hiszen az nem sokban különbözik, mint más futó esetén.

A lenti képen egy ilyen futó látható. Három sín, a három motornak és jobb szélen a két sín közt ott a felcsavarozható rámpa, amin feltolod a gépeket. Persze, ha mind a 3 gépet feltoltad már akkor érdekes attrakció visszarakni a helyére, de ez van.
A motort feltolod, az első kereket beleütközteted a számra kialakított kis ívbe, majd a teleszkópszárak felfogatásáról indított spaniferekkel két oldalra lehúzd a motor elejét. A sapanifer fogadására a futón kis füleket alakítottak ki. Jól látható a futó bal elején oldalra kilóg kis zárszelvény, aminek a végén ott az egyik rögzítési pont. A középső keréktartó mellett megtalálod a párját is... Ez nem egy nagy művészet. Biztonsági okokból nem árt a hátsó kereket is rögzíteni a sínhez, nehogy egy nagyobb huplin leugorjon arról (nem fog - az egyenes futás miatt... de az ördög nem alszik). Ezt akár úgy is megcsinálhatod, hogy egyszerű kis spaniferrel átkötöd a hátsó kereked legalacsonyabb pontját a sín alatt és kész is.
Ez a futó, amúgy... igazából... ;) Egy motor szállítására ideális - a középső sínbe rakva azt. A két szélső sínnél gyakran előfordul, hogy a motor közepe, lábtartó stb.... már belever a sárvédő ívbe. Tehát vásárlás előtt illik meggyőződni arról, hogy a sín közepe és a sárvédő közt legalább 25-30 cm távolság legyen, ekkor a legtöbb motor már felférhet. Persze egy sornégyesnek valószínűleg több kell.

Na, de hagyjuk ezeket a futókat, mert én a magam részéről soha nem vennék motorszállító utánfutót, hiszen ezáltal lekorlátoznám a futó szerepét motorszállításra. Egy normális futó sokkal univerzálisabban használható és kb. semmilyen hátránya nincs - motorszállítás szempontjából, - mint ezeknek. Szóval én tuti, hogy egy olyan futót vennék, amelynek a belszélességé minimum 160 cm, de még jobb lenne a 2m. A hosszúsága pedig minimum 220 cm, de sokkal jobb lenne a 3 m. Az oldalfalmagassága pedig maximum 30 cm. A terhelhetősége természetesen 750 kg össztömege ellenére se érje el az önsúlya a 200 kg-ot (így 550-600 kg tehető rá). Persze legyen ráfutó fékes.

Találtam is egyet a hírdetések közt:

 

Ez egy 195x300 cm-es 20cm-es oldalfallal. Sajnos 200 kg-os... de mivel nincs papírja, így úgy se játszik.... de példának jó. Ledobnám róla kalodát felfogatással együtt.... A körben található rögzítési pontok se játszanának, mert kidörzsölnék a köteleket - szóval jó, hogy van, de nincs.

Csinálnék az első oldalfal (eleje) tetejére egy zárt szelvényt, min ki alakítom a motorok első kerekének a kitámasztó részét. Ez lehet, akár csak a kis ív is, mibe belefekszik majd a kerék (nem kell olyan magas, mint a motor szállítón). Képzelj el egy elfektetett nyitó zárójelet valami lapos vasból: ( Ebbe fog beleütközni a kerék: ( <----- ide.... Középütt kifúrod és felcsavarozod a zárszelvényhez, amit az első oldalfal tetejére teszel. (Azért az oldalfal tetejére utólag tett zárszelvényre és nem magára az oldalfalra, mert egyszer még majd vissza akarnád alakítani, akkor nem kell flexelgetni, csak ezt az utólag felcsavarozott részt oldod és kész). Ezt kb. az oldalfaltól 25-30 cm-re tenném (ugye, hogy a lábtartó ne verje az oldalát...). Magát a zárszelvényt kb. annyira kiengedném oldalra, mint a végén a lámpa van, vagy a sárvédőív. Ennek a végére jöhet a rögzítési pont (minél kintebb van, annál könnyebb lehúzni a motort). A keréktartó ívet középpontnak számítva mehet a másik oldalra is egy rögzítési fül. Egy kormány általában nem szélesebb 80 cm-nél, de számoljunk 90-nel. Annak a fele 45. Tehát az első kerékívtől minimum két félkormánnyi távolságra jöhet a második kerék ív (az oldaltól kb. 30+90 cm). A rögzítő fülek szimmetrikusan két oldalra... kész is. Kb. az elejétől számítva 220 cm-re hátra is csinálnék egy olyan keréktartót, mint előre - csak ami elől jobb oldalt volt, az most legyen baloldalt.... (ezt simán felcsavaroznám az oldalfalra valami gyors technikával (bár van jobb 5letem is, de találd ki magadnak). Ennek az az értelme, hogy így az elsőhöz hasonlóan most háttal tolok fel két motort. Rögzítem ezt a hátsó kerékíves dolgot... és ezeket ehhez kötöm ki. Már négy motor van a futón. És ha nagyon kell, akkor a hátsó részen átlósan még elfér egy ötödik is... ;)

Itt van a régi futómról pár kép:

 

Motor rögzítés

A fentiekben a lényeget már elmondtam, de hadd álljon itt egy videó, aminek a pikantériáját épp az adja, hogy a futó önmagában már-már alkalmatlannak tűnik motorszállításra... és jé... - mégis.

 

 

A rögzítéshez használt spaniferre ezt ajánljuk:

https://www.shox.hu/termek/motrix-spanifer-szeles-kek-84-01903/?p=622840190300000