Main menu
Nincsenek események

Hogyan pakoljuk utánfutóra endurót (vagy más motort)?

Hát ez egy nagyon fogós kérdés, de igazából tök egyszerű a válasz. Ha ott állsz a futó mellett és ott a motor is, akkor hidd el - rá fogsz jönni. De ha futó vásárlása előtt állsz, akkor azért megéri kicsit jobban körbejárni a kérdést.

Futó választás

Persze, ha csak motor szállításra szánod a futót, akkor vegyél olyat, ami speciálisan erre van kialakítva. Ilyenkor a szempont: hány motort fogsz maxumum szállítani? Felférjen a futóra és az autód is vontathassa azt. Normál B-s jogosítvánnyal maximum 750 kg össztömegű futót vontathat az ember (az, hogy az utód mit vontathat, az benne van a forgalmijában - nézd meg!). Az ilyen futókra maximum 3 motort lehet általában felrakni. Egy normál enduró menetkészen 120-130 kg közt szokott lenni (kivéve a biciklik). Ha nagyenduró is szóba jöhet, akkor ott alsó hangon 170 kg-mal számolhatsz. Tehát szöcskéből olyan futó kell, aminek a terhelhetősége (össztömeg-sajtsúly) 390 kg, nagyenduró esetén pedig: 510 kg. Ha erre rátesszük a futó saját súlyát, akkor bizony ez megközelíti a maximálisan vontatható 750 kg-ot. Mivel a túlterhelésért igen borsos bírságokat szoktak kiszabni, nem árt egy kis matematika indulás előtt (főleg úgy, hogy a híradásokban egyre gyakrabban hallunk az úttestbe épített automatikus súlyellenőrökről...). A lekötésre majd visszatérek - hiszen az nem sokban különbözik, mint más futó esetén.

A lenti képen egy ilyen futó látható. Három sín, a három motornak és jobb szélen a két sín közt ott a felcsavarozható rámpa, amin feltolod a gépeket. Persze, ha mind a 3 gépet feltoltad már akkor érdekes attrakció visszarakni a helyére, de ez van.
A motort feltolod, az első kereket beleütközteted a számra kialakított kis ívbe, majd a teleszkópszárak felfogatásáról indított spaniferekkel két oldalra lehúzd a motor elejét. A sapanifer fogadására a futón kis füleket alakítottak ki. Jól látható a futó bal elején oldalra kilóg kis zárszelvény, aminek a végén ott az egyik rögzítési pont. A középső keréktartó mellett megtalálod a párját is... Ez nem egy nagy művészet. Biztonsági okokból nem árt a hátsó kereket is rögzíteni a sínhez, nehogy egy nagyobb huplin leugorjon arról (nem fog - az egyenes futás miatt... de az ördög nem alszik). Ezt akár úgy is megcsinálhatod, hogy egyszerű kis spaniferrel átkötöd a hátsó kereked legalacsonyabb pontját a sín alatt és kész is.
Ez a futó, amúgy... igazából... ;) Egy motor szállítására ideális - a középső sínbe rakva azt. A két szélső sínnél gyakran előfordul, hogy a motor közepe, lábtartó stb.... már belever a sárvédő ívbe. Tehát vásárlás előtt illik meggyőződni arról, hogy a sín közepe és a sárvédő közt legalább 25-30 cm távolság legyen, ekkor a legtöbb motor már felférhet. Persze egy sornégyesnek valószínűleg több kell.

Na, de hagyjuk ezeket a futókat, mert én a magam részéről soha nem vennék motorszállító utánfutót, hiszen ezáltal lekorlátoznám a futó szerepét motorszállításra. Egy normális futó sokkal univerzálisabban használható és kb. semmilyen hátránya nincs - motorszállítás szempontjából, - mint ezeknek. Szóval én tuti, hogy egy olyan futót vennék, amelynek a belszélességé minimum 160 cm, de még jobb lenne a 2m. A hosszúsága pedig minimum 220 cm, de sokkal jobb lenne a 3 m. Az oldalfalmagassága pedig maximum 30 cm. A terhelhetősége természetesen 750 kg össztömege ellenére se érje el az önsúlya a 200 kg-ot (így 550-600 kg tehető rá). Persze legyen ráfutó fékes.

Találtam is egyet a hírdetések közt:

 

Ez egy 195x300 cm-es 20cm-es oldalfallal. Sajnos 200 kg-os... de mivel nincs papírja, így úgy se játszik.... de példának jó. Ledobnám róla kalodát felfogatással együtt.... A körben található rögzítési pontok se játszanának, mert kidörzsölnék a köteleket - szóval jó, hogy van, de nincs.

Csinálnék az első oldalfal (eleje) tetejére egy zárt szelvényt, min ki alakítom a motorok első kerekének a kitámasztó részét. Ez lehet, akár csak a kis ív is, mibe belefekszik majd a kerék (nem kell olyan magas, mint a motor szállítón). Képzelj el egy elfektetett nyitó zárójelet valami lapos vasból: ( Ebbe fog beleütközni a kerék: ( <----- ide.... Középütt kifúrod és felcsavarozod a zárszelvényhez, amit az első oldalfal tetejére teszel. (Azért az oldalfal tetejére utólag tett zárszelvényre és nem magára az oldalfalra, mert egyszer még majd vissza akarnád alakítani, akkor nem kell flexelgetni, csak ezt az utólag felcsavarozott részt oldod és kész). Ezt kb. az oldalfaltól 25-30 cm-re tenném (ugye, hogy a lábtartó ne verje az oldalát...). Magát a zárszelvényt kb. annyira kiengedném oldalra, mint a végén a lámpa van, vagy a sárvédőív. Ennek a végére jöhet a rögzítési pont (minél kintebb van, annál könnyebb lehúzni a motort). A keréktartó ívet középpontnak számítva mehet a másik oldalra is egy rögzítési fül. Egy kormány általában nem szélesebb 80 cm-nél, de számoljunk 90-nel. Annak a fele 45. Tehát az első kerékívtől minimum két félkormánnyi távolságra jöhet a második kerék ív (az oldaltól kb. 30+90 cm). A rögzítő fülek szimmetrikusan két oldalra... kész is. Kb. az elejétől számítva 220 cm-re hátra is csinálnék egy olyan keréktartót, mint előre - csak ami elől jobb oldalt volt, az most legyen baloldalt.... (ezt simán felcsavaroznám az oldalfalra valami gyors technikával (bár van jobb 5letem is, de találd ki magadnak). Ennek az az értelme, hogy így az elsőhöz hasonlóan most háttal tolok fel két motort. Rögzítem ezt a hátsó kerékíves dolgot... és ezeket ehhez kötöm ki. Már négy motor van a futón. És ha nagyon kell, akkor a hátsó részen átlósan még elfér egy ötödik is... ;)

Itt van a régi futómról pár kép:

 

Motor rögzítés

A fentiekben a lényeget már elmondtam, de hadd álljon itt egy videó, aminek a pikantériáját épp az adja, hogy a futó önmagában már-már alkalmatlannak tűnik motorszállításra... és jé... - mégis.

 

 

A rögzítéshez használt spaniferre ezt ajánljuk:

https://www.shox.hu/termek/motrix-spanifer-szeles-kek-84-01903/?p=622840190300000

 

 

 

Telefonvásárlás előtt dilemmák

Soha nem voltam híve a legújabb trendek követésének... Így az első okostelefonom se igazán volt okos. Mivel a motorozással, nomádkodással nehéz összeegyeztetni a csili-vili kütyüket, így az első okostelefonom egy Landrover A8 volt. Na, ilyet ne vegyen senki. Annak ellenére, hogy kb. 3 éve vettem és még mindig működik, lesújtó a véleményem róla. Maximum félévig használtam, amikorra rájöttem, hogy ez egy rakás szar. Ütés-, por és vízálló - tehát ideális túra telefon. DE napfénybe alig látszik a kijelzője, a GPS-e meg értékelhetetlen és mindezt tetézte, hogy amikor egyszer egy széken ülve kicsúszott a zsebemből, megjelentek a képernyőjén különböző csíkok. Nem tört, nem repedt... valami vezeték, csatlakozó mozdulhatott el. Elég volt... odaadtam a gyerekeknek - azóta is játszanak vele. (És tény, hogy strapabíró, mert még mindig működik, pedig ennyi idő alatt már mindent kikészítettek...)

Na, ezt követte egy Lumnia 435 dual. Olcsón vettem és iszonyat elégedett voltam vele. Az előző telefonnal nem hogy egy lapon, de még egy könyvbe sem szabad említeni. Akárki akár mit mond - ezek a Lumniák jó készülékek. És meglepően strapabírók is - legalábbis az esést bírják. Volt, hogy 2.5-3 m magasból esett betonra - semmi baja. A GPS-e meg tökéletes. Mondjuk napfénybe ez se az igazi és felbontása se a legjobb, de például a kihangosítása a lehető legjobb. Simán lehet vele kihangosítva úgy beszélgetni, hogy a túlsó oldalon észre se veszik... (nem úgy, mint pl. a Galaxy S5-ön, amit néha alapba sem lehet érteni...). Végül kb. 1-2 év használat után kaptam rá egy el nem utasítható árajánlatot, kénytelen voltam megválni tőle.

Eseménynaptár

Mercedes MB 100 izzítógyertya csere

Hát mivel én se találtam sehol leírást, így leírom... hátha másnak is gondot szokott az ilyesmi okozni... ;)

Mint már bizonyára tudtok róla, az Opel Frontera terepjáróm nem ment át a megbízhatósági vizsgán, így kénytelen voltam lecserélni. Hosszan és sokat töprengtem azon, hogy mi legyen a következő családi autó. Az tudni kell, hogy nem akartam sokat költeni a projektre, mert egyrészt nem is volt miből... másrészt itt áll a garázsba az asszony Skoda Octaviája, ami azért nem egy rossz kocsi. Szóval, ha minden kötél szakad, akkor van autó. Igen ám, de mi minden nyáron el szoktunk menni a nagy Romániába egy nagy-nagy családi kirándulásra. Na, erre az Octaviával tuti, hogy nem fogok vállalkozni. Valami iszonyat, hogy ennek az autónak mennyire kicsi a hasmagassága. Így aztán meg is volt a kiindulási alap:

- olcsó legyen (maximum 500e)
- legyen hasmagassága, hogy bírja a román alsóbbrendű utakat is...
- el merjek vele indulni egy több hetes erdélyi túrára is - fedélzetén a kiscsaláddal...

Az összeghatár miatt a terepjárók kiesetek. A személyautók közül leginkább a kombi wartburg játszott, fel is hívtam pár hirdetést, aminek az lett az eredménye, hogy rá kellett jönnöm, hogy ha megbízhatót keresek, akkor bizony bőven 300e felett kell még eme remekművekből is keresgélnem.

Így esett, hogy elkezdtem nézni az olcsóbb kis buszokat is. Találtam is egy klasz Fordot, itt Szegeden... kilencszemélyes, leharcolt, de olcsó... Na, az kell nekem. Elmentem megnézni - hát beindítani nem lehet, mert nincs benne aksi... az ajtót is csak bizonyos mozdulatokkal lehet becsukin és különben is... Szóval szépen lebeszéltem magam róla. Aztán itthon jutott eszembe, hogy az autót a kirándulásokon kívül még telente, munkábajárásra szoktam használni... Igen ám, de mi egy - vagyis inkább két - domb tetején lakunk. Télen ide farhajtással nem jön fel az ember. Nézzük az orrhajtású kisbuszokat...

Szóval szép lassan eljutottunk az MB100-ig. Pécsen hirdették, 480e-re.... Ezt már a telefonba sikerült 450e-re lealkudni. Itt szeretném felhívni a figyelmét azoknak az eladóknak, akik azt mondják, hogy szóba sem állnak olyan vevővel, aki a telefonba alkudozik, hogy végül megvettem az autót... és ha szóba sem állt volna velem, akkor meg nem vettem volna meg... érted??????????? Valószínűleg nem, mert ahhoz te túl sötét vagy - abba is hagyhatod az olvasást - ez nem neked szól. ;)

Ütésálló, cseppálló okostelefon nagy készenléti idővel avagy a Landrover A8 bemutatkozik

Úgy döntöttem, hogy meghallom a kor szavát és lecserélem a hagyományos telefonom egy érintőképernyős, okoskára...
Nem volt egyszerű a választás, mert nekem elvárásaim voltak - és nem a trendiség volt a főszempont. ;)
Szóval követelmények:
- tudjon két hagyományos SIM kártyát kezelni.
- minimum két magos proci
- minimum 2GB RAM, min. 1 GB ROM
- aktiv GPS
- és a legfontosabb: kurva nagy aksi.

Hosszas nézegetés után a kínai piacon kötöttem ki. Úgy látszik nincs normális igény valóban hosszú készenléti idővel rendelkező telefonra. Így egy origi kínai készülék mellett kötöttem ki.
Ne kérdezzétek a márkáját! Ez még annyira kínai, hogy a márkajelzések közül is csak ezek után kerülne rá valamelyik.... ;)

Szóval vettem egy hatalmas akkumulátort egy elfogadható képernyővel. A 3G kikapcsolása után, normál használattal 1 hetet simán kibír. Néha többet is.

Gumi méret váltás

Alkategóriák