Main menu
Nincsenek események

Frissítek már ezen a cikken... találtam egy érdekes esetet.

Ime: http://nemisut.blog.hu/2011/06/13/ut_vagy_nem_ut, megéri elolvasni.

 

Motorozásaink során mindent elkövetünk, hogy "természetbarátnak látszunk". Ezt azért vagyok kénytelen így megfogalmazni, mert ez a társadalmi elvárás velünk szembe... Persze nekünk sokkal jobban tetszene, ha hagynának mindket természetbarátnak lenni - de hát a mérges zöldek a nyitva felejtett csap, égve hagyott villany, órdító tévé, bűzölgő kocsijaik mellől inkább csak a látszatra adnának... Hát tessék - megkapják.

Mi pl. még soha egy vadat sem öltünk meg... link

Egy erdőt sem gyújtottunk fel...

 

 

Szerintem minden emberhez hozzárendelhető egy szám, amellyel jellemezhetnénk a természetre gyakorolt káros hatását. Merem állítani, hogy egy környezettudatosan élő, de amúgy rendszeresen - ésszerű keretek között - endurózó emberke ezen indexe lazán beleférne az átlagos kategóriba. Abban is biztos vagyok, hogy jó néhányan csak ezen hatások összesítésénél jönnének rá, hogy milyen felelőtlenül élnek.

Valami olyasmire gondoltam, hogy meghatároznánk az emberek éves:

- Vízfogyasztását (ez mérhető, hiszen vízszámlája minden háztartásnak van)

- áramfogyasztását (a villanyszámla is rendszeresen jön)

- a mibil telefonszámláját (hiszen az elektormos szennyezés egyre nagyobb)

- a tévézési szokásait

- a discobajárását és egyébb zajártalommal járó szokásait

- a gépjárműje típusát és amit a környezeti besorolásnál hótra nem vesznek figyelembe, pedig a típusnál sokkal fontosabb:

- az éves átlagos futásteljesítményét

- valahogy jó lenne mérni a hozadékos éves szeméttermelését is (itt külön kitérni a szelektív gyűjtésre), vagy pl. arra, hogy a kiskertjében elégeti vagy szeméttelepre szállítja a hulladékot.

- a természetben eltöltött idő (itt ki térhetnénk ennek módjára is pl. gyalogosan, napozósan, horgászósan, vadászósan, endurozósan, triálozósan, quadozósan, terepjározósan, lovaglósan, siklóernyősen, sárkányossan, motoros-repülősen stb... stb...)

Ezekre a mennyiségekre meghatározhatnánk egy elfogadható értéket, ami alatt "jó" az ember és ami felett már "nem jó" - de az emberkét nem az egyes mért adatok alapján kellene megítélni, hanem ezek végösszege alapján.

Aztán ne feledjük azt se, hogy a legtöbb "természetbarát" mindig azzal jön, hogy pl. mi endurósok megzavarjuk az erdőcsendjét...

Hát az, aki az erdő csendjéről beszél, az még soha nem volt az erdőbe - vagy legalábbis soha nem volt az erdőben úgy, hogy ne ő legyen a leghangosabb, mert különben észre vette volna, hogy az erdő az véletlen sem csendes. Sőt. Az erdő kifejezetten zajos - ha az erdőben csend van, akkor az már régen rossz. Természetesen erre nem azt modom, hogy üvöltő, átalakított kipufogóval motorozókat védem - ők engem a városban ugyan, úgy zavarnak, mint a természeben... De ahogy a vadak megszokták a déli harangszót, ugyanúgy megszokták már a motoros járművek zaját is...

Egy kis adalék a magyar probléma kezelésről:

http://sportmotor.hu/motoros_kepek/cross/?dr=32440&cmd=pic&id=425674

 {mxc}