Main menu
Jövőbeli eseményeink:
HCC HÓ - 2017

Családi nyaralás Erdélyországban 2016.

Ezzel a videóval kicsit nagyon elmaradtam. Rengeteg nyersanyag született, de nagyon nehéz volt belőle kiválogatni olyan részeket, amik nem csak nekünk, hanem talán a nagy érdeműnek is hordoz valami kis tartalmat...

Mindenesetre a nyomvonalról:

Próbáltunk a legtöbb helyen szilárd-burkolattal NEM rendelkező utakat használni - mily meglepő: sikerrel. Kezdtük Mezgéden a cseppkőbarlang megtekintésével. Majd a Lesi-tó környékén töltöttünk el egy kellemes kirándulós napot. Innen átmentünk Biharfüredre, onnan a Pádis fennsíkra, ahol egy régi kapcsolat eredményeként ismét láthattunk egy tehénfejést közelről és ehettünk a híres áfonyás placsintából...

Átvágtunk Torockóra, megnéztük a székelykövet, majd a Fogarasi havasokon át (sajnos ez nagyon ködbe volt épp burkolódzva) átvágtunk a Transalpinára, itt a hegytetőn található piacon elköltöttünk egy kisebb vagyont. Innen már haza felé vettük az irányt, de még nem hagyhattuk ki Retyezátot sem...

Nagyon kellemes volt - ha van kérdésed, tedd fel a cikk alatt!

 

Hosszabb, vágatlan videó:

 

 

Téli nyaralás - vagy nyuszi keresés a hóban

Előkészületek

Már jó ideje tervezem, hogy megnézzük a havas Pádis fennsíkot, de mind ez ideig olyan nagy családi ellenállásban ütköztem, hogy már-már kénytelen voltam beletörődni, ebből nem lesz semmi. Aztán - az igen jól sikerült erdélyi nyaralások által motiváltan - rések keletkeztek az ellenállók védőfalán. Ha szálláson alszunk, mehetünk... De nekem valahogy jobban fűlne a fogam a jó bevált MB 100-as kisbuszon való éjszakázáshoz. Na, nem az anyagiak miatt, hanem a buli, a kaland kedvéért.

Már egy bő éve próbálok bele valami fűtést fabrikálni. Az általam kitalált Jancsi kályhás megoldásról  minden fűtésszerelő lebeszélt. Így hosszan nézegettem a különböző állófűtéseket. A dieselhez kapható webasto-ról csak jót lehet hallani, de 70e Ft-nál kezdődő a használt piacon az ára kicsit elgondolkodtatott. Mi van akkor, ha nem jön be? Vagy ha nem is tudjuk beszerelni az MB100-ba? Ki kellene próbálni az egész technikát valami olcsóbb csodával.

Így aztán vettem egy régi 12V-os katonai benzines állófűtést. Saját tartály, izzító - csak az akkumulátorra kell rácsatolni és már megy is. Ennyi...

A mesében. A valóságban tényleg megy - csak a füstelvezetésről kell gondoskodni, meg elviselni a turbinához méltó hangját. Amúgy 4-500°C-os levegőt nyom ki, ami persze már 10-20 cm távolságból is kézzel tűrhetővé szelídül... Na, de ehhez nem akarom kifúrni az MB100 alját - a próbaüzemet valahogy úgy kellene megoldani, hogy ne kelljen az autót átalakítani. Ok - elhúzom az ablakot és kívülről csinálok neki egy tartó a csomagtartóról lelógatva. Az elhúzott ablakot meg egy nikecell-lappal pótlom, azon vágok megfelelő nyílást. Nem rossz 5let. Még működhetne is, ha a benzinkályha kapcsolói, vezérlő elemei nem a kályha túlsó végén lenne... így minden indításhoz, leállításhoz ki kell szállni, hiszen másképp nem érjük el. Egy-egy kiszállás = szellőztetés. Áh - hagyjuk.
Jó lenne valahogy megoldani azt is, hogy ne csak a levegő legyen meleg, hanem valami hőtároló dolog kéne... - na, így lett nekem egy ELADÓ katonai benzinkályhám... ;)

(Egy másik ágon kipróbáltam az aggregátor + hősugárzó témát is... most már azom is van eladó...)
És akkor pénteken eljutottam odáig, hogy nem kell nekem hallgatnom másokra, marad a Jancsi kályha. Tök olcsón hozzájutottam egyhez - persze volt rajta egy kis javítani való. Egy régi, kopott DRZ400 hátsó lánckereke könnyedén orvosolta az alsó rostatartólemezének a hiányát. :)
Már csak a füstcsöveket kellett megvenni - hinnétek, hogy ez kisebb vagyonba került? Döbbenet... Aztán egy kis hőálló szigetelés a kályhához közel kerülő dolgok elé, plusz a füst kivezetést szolgáló, félre húzott ablakot is egy nikecell-lel helyettesítettem, aminek a hőállósága kb. 70 fokig OK-és, de 85 fok felett már tuti az alakváltozás. Ezért a füstcső körvonalától még kb. 4-5 cm-rel nagyobb nyílást vágtam rajta az így keletkezett űrt pedig azbeszt madzaggal szigeteltem, hőálló szilikonnal megerősítve.
Este 7 lett, mire mindennel elkészültem. Persze hosszabb távon majd helyettesítem a nikecellt valami hőállóbb anyaggal, de erre az egy útra megteszi. Könnyű volt a helyére faragni és tuti, hogy nem engedi be a hideget. ;)

Próba begyújtás - működik. Nagyon állat. De a kályha friss festése miatt iszonyat a bűz, még jó, hogy rápróbáltam, mert ha ezzel a terepen szembesülök - jöhettünk volna haza. Jó hosszan hagytam égni a próbaüzem alatt - had veszítsen a szagából.

És akkor hadd álljon itt egy kis indoklás, hogy miért nem kell tartani a kályhától.

  1. A legnagyobb érv, hogy szénmonoxid mérgezést kapunk - de nem. A kályha a füstcsövön keresztül tök jól szelel. Az égés termék tuti távozik. Mivel jó hosszan a kocsi fölé vezettem, így az visszaáramlás már-már esélytelen. Persze mondhatnám, hogy vittem szénmonoxid mérőt, de nem. ;) Ellenben te vihetsz. Szóval a benzinkályhához hasonlóan ez is kívülre termeli az égés terméket. (Nem úgy mint a gázkályhák, vagy egyes benzintűzhelyek - ezeket alapban kizártam). Majd szél jártabb helyeken állok meg, hogy legyen légmozgás.
  2. A következő nyomós ellenérv, hogy belülről szívja el az oxigént... ezzel nehéz vitatkozni. De még szerencse, hogy nem is akartam vitatkozni. Ha valaki látja, hogy hogyan füstöl egy-egy kémény, akkor az egyértelmű, hogy bizony bentről gázok távoznak. És én most leszarom az oxigént. Maradjunk annyiban, hogy bentről gázok távoznak... Na, de ha bentről ilyen sok gáz távozik, akkor mi marad bent? Okos vagy. Gondolkodj!
    Az bizony: vákuum... ennek következtében az autó összes nyílásán elkezdi szívni kívülről a friss levegőt... Az MB100 egy 30 éves konstrukció, van rajta rés bőven... ;) Bár tény, hogy Veronika éjszakára mindent leszigetel, de pl. elől a külső szellőzőt (hideg) nyitva hagyom - arról senki nem tud - tuti, hogy nem fogunk megfulladni... Ha meg igen, akkor legalább jó társaságban. Ellenben tény, hogy így is 5-en leszünk a nem túl tág autóban.... Na, mindegy. (Végig gondolva - ez a kályha nem hogy árt, hanem inkább segít a bent lévők légzésén. Hiszen 5 fő igen erősen elhasználja a benti levegőt, de vákuumot nem kelt... így az nem is pótlódik... de most már igen. ;))
  3. Tűz veszélyes, ha kipattan egy szikra... Megnéztem. Mi nem fogjuk lobogtatni benne a tűzet. Minden nyílása elzárva... esélytelen a szikra kipattanása. A tűztér mélyen van, az ajtó kinyitásával nem okozhatunk tűzet. De a porral oltó alapfelszerelés az autóba. Na, ettől féltem a legkevésbé. Olyannyira nem, hogy még alá is kartonpapírt tettem vaslemez helyett.. ;)
  4. A túlzott hőtermelés miatt minden elolvaszt maga körül... Nem. Ha nem hagyod lobogni (elzárod az alsó levegőző - hamuzó - nyílást, akkor pont kellemes hőmérséklet csinál. Persze a kályhacső és a kárpit közé azért beraktam egy igen jó minőségű hőelvezető, hőálló szigetelést. Megnéztem - simán hideg maradt mögötte a fal. Hogy alvás közbe ne tudjuk rárúgni a takarót - ehhez jelenleg egy asztalt fektettem el, ami eltakarja a fekvő rész felől... de ide majd eszkábálok valami praktikusabb dolgot. Majd.

De nézzük, hogy milyen érvek szólnak mellette?

  1. Buli-buli-buli... ez elég nyomós.
  2. A kialakítás miatt kb. 2-3 perc az üzembe helyezése (mivel vittünk egy nagy láda száraz fát is, és külön begyújtóst - így a begyújtás is belefér ebbe az időbe...)
  3. Bárhol lehet hozzá tüzelőt szerezni - legalábbis azokon a helyeken, amerre mi járunk. (Menet közben a kályha és a csövek a csomagtartóban vannak - csak éjjelre kerülnek az utastérbe).
  4. A kályha - már az itthoni próba fűtés alatt is bizonyította, hogy - egy-egy megrakással, elfojtott állapotban akár 4 óráig is képes tartani a parazsat és után még hosszan tartja a hőt (a nagy tömegű vas anyaga miatt).
  5. Egyszerűen szeretjük a természetes dolgokat...

A lényeg - minden akadály elhárult. Induljunk!

Családi nyaralás Erdélyországban

 Már-már hagyományosnak tekinthető, hogy hosszabb-rövidebb időre kiruccan a kis családunk Erdély vadregényes vidékére. Idén különböző okokból kifolyólag csak egy hetet tudtunk erre szakítani és azt is nagy fiúnk, Peti nélkül... :(

Kicsit izgultam, hogy sikerül-e majd olyan programot összehoznom, amely kielégíti az igen nagy kritikai érzékkel megáldott családom igényeit is. Próbáltam az endurós túrák és az interneten fellelhető tapasztalatok alapján egy olyan nyomvonalat kitalálni, amelyet személyautóval és kis gyerekekkel is lehet élvezni. Mivel - így utólag már látható - hogy egy kifejezetten jó gurulás kerekedett belőle, ezért közzéteszem itt is, hátha más is kedvet kap hozzá.

1. nap
Szeged-Mezgéd

Mivel a Frontérámat lecseréltem egy Mecedes MB100-as hosszított 9 személyes kisbuszra, ami már tavaly bebizonyította, hogy ideális kirándulást támogató gépezet, így nem is volt kétséges, hogy a panziók és a sátrazás helyett idén is az autóba fogjuk tölteni az éjszakákat. Természetesen az indulás napján jöttünk rá, hogy még ez sincs kész és az sincs összepakolva stb... így esett, hogy végül csak délután 3-kor gördült ki, az amúgy igen szépen megpakolt autó az udvarból. Az előző túrán elégé lemerített kemping gázpalackot sajnos nem sikerült feltöltenem, mert a szegedi gáztöltő állomás sajnos közlekedési balesett miatt nem nyitott ki ezen a napon. Próbáltam menteni a helyzetet úgy, hogy a határig útbaeső nagyobb települések valamelyikén majd feltöltöm. Makó, Hódmezővásárhely, Orosháza, Békéscsaba, Gyula, Sarkad... ezek jöhettek szóba. Persze az internetes keresgélés egy találatot se dobott ki, csak az időm ment rá. Így aztán kénytelen voltam a nagy palacknak is helyet szorítani, nem is beszélve a gázzsámolyról. Persze ez a konyhai cuccok újragondolását is maga után vonta... Na, szóval nem volt egyszerű, de leindultunk...

Az MB100-nak az előnye, hogy bárhol meg lehet vele állni... Nem gond, ha nem jutunk el a hegyekig az első nap.
Sarkadon a Penny-be még megálltunk egy utolsó nagyvásárlásra. Vettünk egy rakás egészségtelen üdítőt - ha már nyaralunk... Aztán irány a határ. Sajnos útmatricát már nem tudtunk venni, mert bezárt az eladófülke. Ilyen késő van már? Jé...
Szalontán megálltunk pénzt váltani - és irány a hegyek! Jól haladtunk. Még sötétedés előtt megpillanthattuk a hegyeket, sőt még a dévai főútról is szürkületbe térünk le. Irány Mezgéd! Irány az erdélyi mopedtúrán megismert fantasztikus sátorhely. Már csak 50 km... Az aszfalt szép lassan átment murvásútba, majd kurva meredek murvásba... de én csak nyomtam töretlenül. Ha a legkisebb bizonytalanságot is mutatnám - ezek megennének élve... Mentünk...
És este 10-kor már az ismert patakpartján táboroztunk. Gyors vacsora - alvás.

Családi kirándulás a Pádis fennsíkra

Képek:

Baráti/családi kiruccanás Pádisra

Úgy döntöttünk, hogy a nagy gazdasági szarság következtébe kénytelenek vagyunk megválni a frontéránktól. Nem egészen két éve 650eFt-ért vettem, majd hamarjába rá is költöttem a vételárat még egyszer, mikor is eljutottunk arra a szintre, hogy bármikor-bárhova el merjek vele indulni. Szóval ezek után volt képem meghirdetni 800e Ft-ra. Természetesen egy száll érdeklődő sem volt, de mivel tényleg nem használtuk a kocsit és csak állt a garázsba, így a vége az lett, hogy levittem az árát 590e-re. Mondanom sem kell, hogy azonnal jöttek az érdeklődők, alig győztem őket elhajtani… ami mondjuk nem is volt olyan túl nehéz, hiszen csak szépen és őszintén kellett beszélnem a gépről. Valami elképesztő az emberi naivitás, egy 18 éves terepjárótól azt várnák, hogy hibátlan és karcmentes legyen – ja és úgy mellékesen ingyenes. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy 5 olcsóbb gumi a gépre kb. 200e Ft…) Na, mindegy – szóval a nagy-nagy őszinteségem ellenére is úgy tűnt, hogy elviszik a frontérát. Így aztán kénytelen voltam kitalálni egy mindenki által elfogadható érvet, hogy mégis maradhasson.

Így jött az ötlet: menjünk el családostól a közeli Pádis fennsíkra egy hosszabb hétvégére és ha ezen pár nap alatt úgy tűnik, hogy a gyerekek is élvezik, akkor augusztusba majd egy hosszabb időre is… Ehhez természetesen feltétlen kell a megfelelő szállító eszköz is. J

Import hó Szegeden

Mivel idén valahogy nem akar az ország délkeleti részébe leérni a hó, így mi mentünk el érte...

Igazából a fiúkkal úgy döntöttünk, hogy luxus, hogy az 5 személyes autóval csak 3-an járunk endurózni, triálozni - mert ennyi motor fér a futóra... Szóval kinéztünk egy nagyobb futót. Természetesen az ország másik végén - Zalaegerszegen.

Az új futót teljesen ellepte a hó, a tulaj szívesen letakarította volna, hogy mi jobban szemügyre tudjuk venni, de inkább hazaszállítottuk.

Ebből logikusan következik, hogy jelenleg van egy leadó, még alig kétéves kalodás Kalydi 500kg-os futónk, amivel összesen 3 endurót lehet szállítani (belmérete: 2,04m hosszú, 1,2m széles, 30-90cm magas). De alapvetően utánfutóként is tökéletes. Ha érdekel - írj!!

A videó alatt találhatsz képeket az ELADÓ utánfutóról.

{youtube}6UfBhBn0DiU{/youtube}